V zadnjem času so se zelo razširila razna marketinška podjetja, ki priporočajo različne očesne klinike, ki opravljajo operacijo zmanjševanja dioptrije. Zagotavljajo odlično kvaliteto, perfekten vid, garancijo in popolno varnost operacije – seveda za najugodnejšo ceno. Po internetu celo krožijo raziskave, ki primerjajo kvaliteto klinik med seboj. Ugotovljeno je bilo, da so najcenejše klinike najboljše!?  V forumih se pojavljajo  imaginarne osebe, ki bi dale roke v ogenj za izbran očesni center v tujini, hkrati pa ne pozabijo omeniti, kako prijazni so bili slovenski predstavniki.

Verjetno take informacije vnašajo zmedo in dvome o že tako težki odločitvi – katerega očesnega zdravnika izbrati. Zato sem se odločil napisati nekaj stavkov na to temo.

Pomembna stvar, ki jo moramo vedeti je to, da nobena marketinška firma ne dela zastonj. V našem centru imamo lastnega zaposlenega, ki se, med drugim, ukvarja z obveščanjem pacientov. V primeru, da bi se odločili za agresivno oglaševanje preko posrednikov, bi to precej podražilo naše delovanje, ostalo bi manj sredstev za izvajanje pregledov in operacij. Preden so podpisali pogodbe z drugimi klinikami, je večina ogleševalskih podjetjij  predstavilo svoje ponudbe tudi nam. Ocenili smo, da provizije, ki jih zahtevajo za to, da privabijo pacienta, niso upravičene. Odločili smo se izogniti posrednikom, prihraniti denar in vlagati v napredek. Ko bo na voljo novejša tehnologija, si jo bomo lahko privoščili in jo ponudili pacientom. Če bi kupovali in uporabljali stare in obrabljene naprave, bi lahko znižali ceno posegov. NASA je leta 2007 res odobrila posege LASIK in PRK na njihovih astronavtih pred nastopom službe, vendar nikjer nisem našel podatka o tem, da bi preferirala ali celo pogojevala uporabo specifičnega laserja. Od takrat so šli space-shuttli  v zaslužen pokoj. Morda bi morali tudi nekateri excimer laserji. Še vedno velja moder izrek, da je za kvaliteto potrebno plačati.

V primeru sodelovanja z oglaševalskimi agencijami se pojavlja še drug problem. Trditve o rezultatih in varnosti namreč postanejo nerealne. Raziskave, s katerimi želijo dokazovati kvaliteto so, milo rečeno, na zelo nizki znanstveni ravni in zavajajoče. V nedavni internetni 'neodvisni' raziskavi so prikazali razliko v kvaliteti očesnih klinik. Ena od klinik se v času raziskave sploh še ni ukvarjala z lasersko korekcijo dioptrije, pa se je že uvrstila v primerjalni tabeli! Tiste klinike, s katerimi imajo 'raziskovalci' pogodbe, so seveda najboljše in najcenejše. Dobro se je zavedati,  da to niso neodvisne raziskave in da izvajalci raziskav dobijo provizijo za vsakega pacienta, ki ga prepričajo.

So vam znane izjave kot so: garancija, 110% rezultati, perfekcija, ...? Spreglejte jih! Kar se sliši predobro, da bi bilo res, pač ni. V svetu obstaja že ogromno pacientov, ki jim je operacija dioptrije zelo dvignila kvaliteto življenja, nekaterim pacientom je dejansko lažje svetovati določeno operacijo korekcije dioptrije, ker imajo dobre anatomske pogoje,  nikomur pa se ne da garantirati, da ne bo šlo brez presenečenj. Marketinške firme ne varčujejo s takimi trditvami, vendar si poglejmo droben tisk:  posrednik ne bo odgovarjal za kakršnokoli škodo povzročeno stranki. Zanjo še vedno odgovarja zdravnik, ki se bo moral spopadati s toliko hujšim razočaranjem v primeru nepričakovanih rezultatov ravno zaradi neprevidnih zagotovil, ki jih je posredno podprl s plačevanjem provizij.

Do nedavnega nisem vedel, da se mnenja na forumih da kupiti. Tako priljubljeno demokratično orodje, na katerem najdemo različna mnenja o vzroku za vrtoglavico, rešitve za piskanje v ušesih in najboljšo kremo za celulit, je v primeru iskanja primernega izvajalca operacije dioptrije popolnoma odpovedalo. Za zelo specifično ceno se da pri ponudnikih kupiti super izjave, ki pohvalijo, priporočajo ali kritizirajo. Ohranite zdravo objektivnost. Pozanimajte se tudi, kdo je moderator ali sponzor  foruma.   

Na kratko je po mojem mnenju najboljše:

  • Vzemite si čas; gre za pomembno odločitev. Najpomembnejši del posega je kvaliteten predoperativni pregled.  Pomembne so tudi diagnostične naprave, s katerimi postavimo indikacijo za operativno tehniko. Če se zdravnik izogiba pogovoru o možnih zapletih, poiščite drugo mnenje.
  • Preglejte objektivne rezultate; najboljše so  neodvisne (znan naj bo vir financiranja, po možnosti  s strani države),  prospektivne, dvojno slepe študije z naključno izbranim vzorcem. Dober vir informacij so npr. ameriške FDA študije:  http://www.fda.gov/MedicalDevices/ProductsandMedicalProcedures/SurgeryandLifeSupport/LASIK/. Ena izmen boljših ameriških neodvisnih organizacij je tudi ConsumerReports.org kjer lahko najdete več informacij o zadovoljstvu po LASIK operaciji: http://www.consumerreports.org/cro/2013/02/lasik-eye-surgery/index.htm.
  • Zaupajte svoji očesni zdravnici ali zdravniku; če vas v izbranem refraktivnem centru ne bodo več kontrolirali (ne bodo več obstajali, ne bodo več želeli gledati, oz. so enostavno predaleč za redne kontrole), bo zdravljenje po operaciji še vedno vodila ona/on.
  • Mirno lahko rečem, da ne boste nič zamudili, če ne prebrskate po forumih; razen če vas zanima, kaj si marketinške firme (oz. njihovi spletni duhci) mislijo o svojih izbranih klinikah in njihovih konkurentih.  Težko je razlikovati med izkušnjami resničnih in izmišljenih pacientov.
  • Cena naj ne bo glavni dejavnik; če na odločitev vpliva prihranek 200 eur, rajši počakajte na naslednji finančni priliv. Klinika naj ima poleg laserske terapije širok izbor drugih sodobnih možnosti operacije dioptrije.


Rok Grčar, specialist oftalmolog, zaposlen v Očesnem Centru Irman.